lørdag den 23. december 2023

23. december - det er dagen før dagen....

... og nu er det OK at have lidt travlt, bare det stadig er hyggeligt.

Dagens inspiration, der ikke har med kort at gøre får I her - en lille frugt - juletallerken til børnegæster (husk at de ikke må være så små, at de kan kløjs i mandarinerne - de skal være gode tyggere..) 
men sød ide ikke - set på nettet - sikkert fra USA. Juletræ og Rudolf med den røde tud. 💓


Men retur til kortfremvisningen - i dag er det nogle lidt ældre kort fra Gitte Yhman, ja ja - jeg får rigtig ryddet op i mit fotolager i øjeblikket - især julekort får jeg altid fotograferet alt for mange af, fordi der er så mange fine....



Fin julehilsen med julemandsstempel og sart og fin snefnugscirkel med lidt bling.



Jeg 💗 rammen med indvendige scallops og bruger den tit selv
her omkranser det et fint guldstemplet eller stemplet og guldembosse
bladmønster med røde bær. Guld merry og Christmas sidder på vellum der
her har en facon så siderne går under rammen og sikkert er limet derinde.
Men ellers er fidusen jo, at sætte limen under teksten og evt. bling
så man ikke ser det gennem vellummen.



Festligt julekort i friske farver med en kæk lille skiløber på tur med sin hund i snevejret.



Afdæmpede farver har dette kort og den fine lille scene cirkel med skov og hjorte
skaber en dybde, fordi Gitte har lavet flere lag. Virker så fint.



Det blev dette kort, der blev vist i stor størrelse, så de fine detaljer rigtig kommer til
sin ret og stempelteksten bliver læsbar. Fin ide at kombinere stemplet og embosset
blad krans med de gyldne blade. Baggrunden er fint stemplet træstruktur og dette
matcher både sløjfe og scallop oval bag teksten.

TAK for kortene Gitte, de er som altid smukke og gennemtænkte.

Her i huset har vi fulgt med i Valde skovens vogter, selvom jeg er fra den tidsalder, hvor der ikke var julekalender på TV og den første jeg kan huske jeg så var med Magnus Tagmus, der kørte sit lille tog oppe i en tagrende på etagebyggeriet på Decembervej. I kan sagtens Google den og konstatere, at det
ikke var spændingen eller tempoet, der holdt en vågen om natten, men vi så det, fordi det var det eneste der var for børn. 😉

Hvad var den første TV-julekalender du så??


11 kommentarer:

Solveig sagde ...

Den første jeg kan huske var Vinterbyøster og Jullerup Færgeby. Kan stadig sangene derfra.
Rigtig glædelig jul til jer alle i Allerød

Tina sagde ...

Sikke nogle fine kort, sådan en bladkrans - skåret eller stemplerøt - før bare underværker, synes jeg.
Jeg husker 2 fra min tidlige barndom og jeg måtte Google mig til hvilke der er ældst. Kikkebakke boligby. Den bar hyggelig, men nok slet ikke spændende nok til børn af nutiden 🙈 men opvaske sangen kan jeg vidst endnu, trods jeg kun har været 6 år. Året efter var det Jul på slottet, en rigtig prinsesse historie.
God jul til alle 🎅

Tina sagde ...

Gud, den stavekontrol er skidt så sent på dagen 🙈🤣

Diana sagde ...

Tror det var Julerup Færgeby med Anton's bukser der revnede hele tiden....havde også julekalenderen 🎄🎄

Annemette Porse sagde ...

Jeg husker også Magnus tagmus, men den jeg holder mest af er Jul i Gammelby, hvor det ikke var dukker, men rigtige skuespillere

Lene sagde ...

"Jul på slottet" er den første jeg husker

Hanne Gissel Gross sagde ...

Nogle flotte kort igen i dag. Især er jeg vild med den første julemand. Jul i Gammelby er ikke den første, jeg så, men den der giver de hyggeligste minder, fordi min far kom fær ind fra stalden for at se den med os 🎄

Bodil Bording Hansen sagde ...

Fine kort igen igen, julekalender i TV, jeg mener vi først fik TV, da der var ol i Rom må
have været i 1960, det var nok Magnus tagmus 🤔
Men jul i Gammelby var det ikke med Ove Sprogøe og Karen Lykkehus det var en af de bedrer julekalender.
Det er noget af en tids forskydelse, når man kikker på Google under julekalender
så det passer slet ikke med hukommelsen 🫣🤣🤔
Er spændt på hvordan Valde klare sin opgave, syntes den er en af de bedrer 🥰
Nå men glædelig jul til jer alle og godt nytår 🌈🎄🌈

Annette/aka sagde ...

Rigtig søde kort fra Gitte Y igen. Især måden kransen på sidste kort er lavet er på er så fint.
Jeg husker også Magnus Tagmus rigtig godt. Nok fordi vi aldrig havde set noget lignende. Jul i Gammelby og alle dem med Pyrus er mine favoritter. Men Valde er nu også god - og vi gamle følger med hver dag.

Freya Rasmussen sagde ...

Den første jeg husker at have set i TV er "Pagten", men jeg har set "Jul i Gammelby" utallige gange på dvd.

Lonny sagde ...

Så blev jeg kørt forelsket igen... Det sidste er altså fantastisk...
Den første julekalender jeg husker er Jul på slottet...