onsdag den 24. juni 2026

Julekort fra OSH #6

Juni julekortet og her sidder vi nok alle med bare tæer og T-shirts i det varme vejr. MEN vi er alligevel klar med nogle ideer til julekortproduktion, for som I faste kortmagere ved, så skal pakkerne med julekort afsted senest til august for at nå ud til de forskellige destinationer, blive skrevet og komme hjem til Danmark i god tid inden jul.

Vi starter med at give Pia L. ordet:

Pia her - jeg har denne gang ladet mit julekort være formet anderledes forneden. Dette kræver dog, at mit kort er top-foldet. Top-foldede kort laver jeg ofte og det gør det lidt sjovere at lege med formen indimellem. 

Til den fine kortfront har jeg brugt Simple and Basic’s “A6 & A7 Cardfront” diesæt. I dette diesæt findes også den lille sløjfe. For at give det hvide karton lidt umpf, har jeg givet det en tur med 3D embossingfolderen “Tufted” af Spellbinders.


Kransen er en af mine go-to dies for julekort. Det er Hero Arts “Greenery Medallion” og blot med 2 lag får man et flot farvespil og masser af mulighed for at tilføje lidt pyntebær. Denne gang har jeg blot brugt røde og pink prikker, som er rester fra et andet projekt. Da det er juni måned (og sommeren endelig er kommet) har jeg brugt nuancer som er lidt mere friske end klassiske juletoner. 

Teksten er heat embosset og er en gammel sag fra det tidligere norske Kaboks.

Tak for den ide Pia. Wauw det er et fint kort og en lækker embossing folder fra Spellbinders du har brugt. Man skulle tro vi havde aftalt det - for denne måned bringer vi alle 3 julekort hvor Spellbinders er i brug. 😃


Her kommer f.eks. Gitte Y.s cute julekort med isbjørn og pingvinven på besøg fra Sydpolen i anledning af julen. 😉



Lækkert kort hvor selve diesættet hedder "Festive Friends" og er Spellbinders small die of the month tilbage i oktober 2024.  Tror Gitte har haft strikkepindene fremme så sweateren blev mere
livagtig - nej pjat det er nok en embossingfolder. Der har også været en fin, ældre embossingfolder i brug til den marineblå baggrund, som Gitte har skrevet er fra Hero Arts. 

Det er en af de ting jeg ELSKER ved vores skønne hobby. Vi kan blive fristet i tide og utide med nye, lækre indkøb. MEN - hvis man som vi 3 også holder styr på vores lager af materialer er der ofte noget
man lige kan bruge endnu en gang - eller flere.... 👍

Også TAK til dit Gitte for din fine og hyggelige inspiration i denne måned.

Jeg snupper så selv lige pladsen som rosinen i pølseenden denne gang og har lovet Mie at huske at skrive, at mit kort er et "vores kort" - da det er en co-produktion af mor og datter.

Vi har også brugt en Spellbinders Small die of the month. Den hedder Snow Day Friends og er fra oktober 2025 og tøjet til det lille søskendepar er perfekt til at få brugt en masse rester, så det har vi gjort.
Tænker man ikke "skal vi ikke bygge en snemand" fra Frost, jo det gør man - men den tekst havde vi ikke, så det blev denne fine fra lageret.



Vi har brugt lækker råhvid glimmerkarton til den snedækkede jord og sneen på grantræet.
Tøsefarver til lillesøster og drengefarver til storebror, han havde faktiske vanter i samme
farve som hans støvler, men de var pludselig pist væk. Drenge altså..... 👦
Lillesøster har fint sin pink vante på og har lige nået at fange et snefnug inden det ramte jorden.
De små snefnug, der daler roligt ned, er fra en ældre Martha Stewart kantpunch.

Det var vores 3 ideer her midt i den måske mest lune juni i mange år. Glæder os til at læse jeres kommentarer og nu er der jo snart kun en lille uge til jeg trækker juni måneds vinder, som kan glæde
sig til at gavekort på 200 kr til LUNA hobby. 







lørdag den 20. juni 2026

To meget vigtige og dejlige beskeder til os allesammen ...

Allerførst haster jeg med at videregive denne dejlige besked med foto direkte fra Nuuk:



Og med fint baggrundsfoto af HMK Frederik og HMD Mary.
Der er skam orden i tingene selv så langt hjemmefra. 💝

"Til Operation Skriv Hjem

Jeg vil på egne og mit personels vegne takke for de meet fine postkort, som vi har fået overdraget i denne uge. Det sætter vi overordentlig stor pris på. Jeg briefede mit personel i morgen til fredagsmødet om jeres organisation og jeres store arbejde gennem mange, mange år, hvor I har støttet mine kolleger og mig, når vi har været udsendt.

Vi sørger for, at nogle af kortene kommer rundt til stationerne i Grønland (Grønnedal, Kangerlussuaq, Station Nord, Station Daneborg, Station Mestersvig og på Pituffik Space Base), idet som I skriver på jeres hjemmeide "der ikke lige ligger et kortudsalg i ørkenen" - og det gør der heller ikke på kysterne her.

Derfor er vi MEGET glade for kortene, der hurtigt bliver brugt både i Nuuk og på kysterne.

Jeg vil også gerne takke de personer, der har lavet kortene. Hold da op de er flotte!!!

Også tak til Dario fra den Kongelige Livgarde og Gerth fra Veteranprojekt Grønland, der har fået kortene herop. Dario har et fint foto fra overrækkelsen!

I ønskes alle en god weekend - og endnu engang tak for de flotte kort. 

Med venlig hilsen
(Inussiarnersumik inuulluaqquaillunga)

Underskrevet Generalmajor S. Andersen
Chef Arktisk Kommando"


Jamen sikke da en flot hilsen til os allesammen og jeg kan garantere jer for at han mener hvert et ord.
Det gjorde mig ekstra glad at læse, at han i sin karriere også har været andre steder hvor vi har leveret kort til.

Teksten i parentes har jeg bedt Google oversætte og det blev "sig venligst farvel til dine gæster"
men det er nok med venlig hilsen på Grønlandsk - helle for ikke at skulle øve grønlandske staveord, der er dælme mange bogstaver)😏


Så når tiden er til det, må de af jer der har lyst meget gerne tænke i Grønlandskort baner igen!!! 💕💖

Vi snupper så lige nr 2 besked - og det er jo et KÆMPE HURRA og til lykke til LUNA hobby som jo
er vores månedssponsor her i juni og som traditionen tro også er gavmild til alle sine kunder, når der er noget at fejre, så husk at der udover de 20% procent og skrabelodder i butikken også er 20% procent søndag på webshoppen fra søndag kl. 17.00 til og med onsdag 24.6 kl. 23:59. Dette tidspunkt skyldes naturligvis at festen i shoppen lige skal være afsluttet før lageret også kan styre webordrer.

Glæder os til at læse jeres kommentarer til dette specielle indlæg og næste "pip" herfra bliver vores julekort indlæg 24.6. for vi JULER jo hele året her hos OSH. 

mandag den 15. juni 2026

15. juni og HURRA og til lykke til Carsten og LUNA hobby

 Ja juni måned er fødselsdagsmåned hos LUNA hobby så derfor valgte Carsten at være sponsor i denne måned. Jeg har ikke helt styr på hvor mange år butikken er nu, men det skriver Carsten sikkert selv noget om. Men HURRA uanset hvad. 😉

Da flere har spurgt om hvilke kort vi ikke har ret mange af på lager og vi har sagt kort til børn og unge har vi valgt at der kommer en del ideer til den slags kort i dette og måske flere indlæg.

Vi starter i dag med nogle supersøde og meget årstidskorrekte kort fra Tina Wilstrup:



Søde sommerkort med dejlige unger i poolen og en lille vandhund er der også plads til.
Make a splash er en fin tekst og sødt med det lille cluster der er lavet ved teksten.



Og der er også et badekort til tøserne.... der er glade for solskin.



Her endnu en poolgæst - fedt at der både er FAB farvelægning og søde motiver i den ene ende af kortet og så en sart poolkant og white space for resten.



De sidste små bade nymfer med rigtige vinger i stedet for badevinger
hygger sig her ude i naturen.

TAK for de superlækre kort Tina W. andre sommerkort kan også være med bøger, farver, blyanter osv.
tavle med tekst og et rødt æble osv. så de kan bruges til dem der skal starte i skole eller tilbage efter ferien (og det bliver jo så først næste forår de bliver sendt ud i verden, så der er god tid.

God læseferie til alle jer med store unger der skal til eksamen og god ferie når I når så langt.

Glæder mig til at læse jeres kommentarer til juni måneds indlæg, hvor I jo deltager i lodtrækningen om et gavekort på 200 kr. til LUNA hobby.


søndag den 7. juni 2026

Så er der kort på vej ud i verden ....

Som tidligere nævnt pakkede Pia L. og jeg kort 29. maj og 2. juni. JA det var så stor en portion denne gang, at vi delte det over 2 dage. Her et foto af resultatet med en stolt Fifty på vej til toppen af "bjerget".



19 kasser af varierende størrelse, hvoraf de 15 som I kan se er til Letland
hvor det igen fra juli er danske soldater der signalerer vigtig Europæisk tilstedeværelse
tæt på grænsen mod Rusland. 

Sådan ser 3.974 pakkede kort ud og jeg bruger nu et par dage på at få rumsteret rundt og gjort rent
så mit scrapværelse på et tidspunkt bliver genindtaget. 😅 TAK for indsatsen Pia L. vi var dælme 
seje og blev godt hjulpet af de små godteposer der nogen gange kommer med i en kasse kort til os
sammen med en hilsen fra nogen af jer. Det giver lige et ekstra smil på sådan et par dage.

I kasserne kom også de obligatoriske "specialkort" når vi rammer 1.000 pakkede kort - her er de 4 fra denne sending, og I kan se på kassetårnet at der kommer en ekstra strimmel på de 4 kasser med sådan et kort i. 



Denne gang kender jeg kun kortmageren bag 2 af dem, men fine på hver sin måde er de.
nr 113.000 super feminint med fine ikke for høje lag og pynt der ikke skaber problemer i posten.
nr 114.000 - tjek lige de mange og fine detaljer på dette stjernekikkerkort med den søde mus.
nr 115.000 som er fra Tina W med en skøn krabbe og FAB farvelægning og tekst - og
nr 116.000 fra Pia L. lækkert kort med restehjerter og stor tekst fra Gittes eget design

Når vi pakker er det med små poser a 20 stk af a6 kortstørrelserne, vi kører med disse kategorier LOVE, Generelle, Til lykke, Børn/teens og så afhængig af årstiden de kort der passer (jul, påske, halloween,
konfirmation, eksamen, student osv). Disse 20 stk. poser er som små mursten der fint kan stables i 
kasserne, både herhjemme på lageret og når der pakkes i kasser til forsendelsen. Så har vi altid en
portion kort i andre størrelser, de kommer så i 10 stks poser blandet og lægges i øverste lag i kassen.
Sådan sikres det bedst at alt kommer uskadt frem. 

Vi slutter lige af med et par billeder at sådanne kvadratiske kort fra denne omgang:



Festlig til lykke hilsen fra Else Slipsager. Tænk at blive fejret
så nuttet af sin morgenmad. 😍



Ikke helt sikker, men tror dette var med i Elses pose.
Fint og festligt kort til herrene med skøn tekst fra Gittes eget design.
Papiret er også derfra.



Sidste kvadratiske kort i denne omgang med fin fugl på kvist i 
den smarte ramme fra Gittes eget design der hedder "Rystet ramme"
og også inkluderer de fine blomster og en ramme i anden størrelse.

Bemærk i øvrigt de lækre enamel dots i forskellige farver der er brugt på disse kort. Dem kan OSH virkelig godt lide, fordi de er fine og flade og ikke skader andre kort i deres nærhed når vi pakker kort.
Vi har i en periode fået en del kort med pynt der nærmest ville gøre Elizabeth Taylor misundelig, FLOT ser det ud, men der er altså grænser for hvad er overlever en tur gennem postmøllen i dagens Danmark og især hvis det er diamant "look-a-like" med skarpe kanter. Så med fare for at lyde utaknemmelig,
vær sød at undgå den slags pynt på OSH kortene, please.... 😘

Det var vist alt vi gerne ville vise og skrive i denne omgang. Håber ikke I drukner i regn rundt om i landet - det truer de jo med i dag. 

Glæder mig til at læse jeres kommentarer (og til at få afleveret alle kasserne på mandag...). HUSK at vores lækre juni måneds kommentarkonkurrence-præmie er et gavekort til månedens fødselar LUNA hobby på 200 kr. Til lykke til LUNA om 1 uge  ....💗

mandag den 1. juni 2026

Så tager vi fat på juni måned - håber I er klar....

For det er vi - allerførst har vi trukket vores maj måneds vinder, der nu er den heldige indehaver af en billet til efterårets Scrap-a-mania i Sorø og/eller hvis hun allerede selv har købt - en ekstra billet hun kan tage en veninde med til 😍.

I havde været flittige til at kommentere og denne kommentar blev udtrukket:

Hvor er det skønt at se de fine kort, som bliver doneret til OSH, papirhygge hilsen Helle M Larsen

STORT til lykke til dig Helle M Larsen, din kommentar er samtidig et fint eksempel på det jeg gentager så ofte man skal gøre, hvis man ellers kommer på som anonym, nemlig at slutte sin kommentar med sit navn.👍

I får også lige et af Pia L.s nyeste kort, så der er noget at kommentere på. Jeg behøver nok næppe at forklare hvem der har haft en pote med i at udvælge netop disse 2 kort 😁🐻:



Her som sender af en SØD hilsen, men med f.eks. et hjerte mellem hænderne kunne
det også være et fint LOVE kort. 

Så mangler jeg vist bare at røbe hvem der er vores juni måneds sponsor og det er LUNA hobby og Carsten, som specifikt ønskede sig juni - fordi det er butikkens fødselsdag den 14. juni og kender vi Carsten ret, betyder det nok lidt ekstra sjov og ballade, ikke???  Men her hos OSH har vi i juni
et gavekort til LUNA hobby på højkant og det skal nok sende kommentarraten i vejret, tror jeg. 💖

Det tror jeg var hvad jeg havde på hjertet lige nu - jeg har jo stadig nogle OSH kasser der venter på at blive pakket færdigt, så de kalder i baggrunden. 

GOD ny uge og vi ses herinde - husk lige Fars dag i denne uge, hvis I fejrer den slags. Mie har sit kort klar, men det må jeg ikke vise endnu. 

lørdag den 30. maj 2026

Sidste indlæg her i maj måned.

Selvom vi er midt i pakning af kort til udsendelse, skal I da ikke snydes for et par nye kort at kigge og kommentere på og en lille reminder om at I har indtil i morgen søndag kl. 21.30 til at få lagt jeres maj måneds kommentarer og dermed få optimale chancer i lodtrækningen om 1 gratis billet til scrap-a-mania i Sorø til efteråret.

Her kommer 3 søde kort fra Pia L. som hun medbragte til vores pakkedag i går her i HQ.



Super anvendelse af rester til fine hjerter - her spredt dekorativt ud over et kort
og med Gittes eget design "bare fordi" die som hovedattraktion.



Her et lovekort mere med Gummiapan baggrundsdie og fine røde hjerter,
hvoraf 1 har fundet vej ned i en af udskæringshullerne. Pia er ellers ikke vild
med sådan noget småtteri som hun kalder det.  😁



Og se nu lige her. Præcis det mønsterark har jeg også fra en rent ud sagt ÆLDgammel 
kartonblok. Nu bliver det brugt for det her er sådan en nuttet ide. Vælg en farve
ensfarvet karton fra et af fuglehusene (her lilla) til kant og ovalen og lave en cute lille birdie.
Tekststrimmel er fra Simple and Basic.

Glæder mig til at læse jeres kommentarer her på bloggen og har du ikke set vores lille tekst med passende musik til alle jer kortmagere på Scrapsisters så kig forbi. Vi viser hvordan man omdanner halvdelen af et middelstort parcelhus til scraplager - hvis nogen skulle få det behov.  😂
SÅ smart Pia  Tak for den ide.


 

søndag den 24. maj 2026

Julekort hos OSH #5

Solen skinner - men jeg har et stort grantræ foran mit ene vindue, så det virker slet ikke forkert at 
have 3 julekortideer klar til at vise jer. 😍

Denne gang starter vi med dette fra Gitte Y.

Se nu lige denne festlige fyr:




Gitte skriver om sin kortide:

Mit bidrag denne måned er denne glade julekage. Den er slet ikke blevet spist i julen, selvom den har fået at gå på. Så nok derfor, at den er så glad eller også er det fordi, at det nu endelig er blevet forår og fuglene synger.

Baggrunden er lavet i lyseblå karton med en embossingfolder fra Spellbinders "Starry Snowfall" og den søde julekage er også fra Spellbinders "Dancin' Pudding". Teksten er et stempel fra Waffle Flower "Elegant Christmas Sentiments". Han hvide creme på toppen og sneen er skåret i hvid glimmerkarton af den gode slags der ikke drysser. Lidt hvid gel pen hist og pist og så var det som det skulle være.

Hvad har du julet med Charlie??

Mit majkort er også med Spellbinders dies - nemlig den der hedder "Festive Ornament" og da jeg så dit fine og festlige kort, lagde jeg for sjov lige et par øjne på min Christmas Pudding da jeg tog billedet 😁


Men det er bare for sjov, for kortet ser sådan ud:


som så ofte før har jeg anvendt en blanding af nye og ældre materialer. Vi starter fra bunden, hvor den
grønne karton har fået en tur gennem en ældre Cuttlebug embossingfolder med fine småjuletræer der skiftevis er embosset og debosset. Den gyldne oval med fint stribekant er fra Studiolights diesæt "nested ovals" med hele 9 forskellige ovaler med forskellige kantmønstre. Det ternede karton fra restelageret
passer perfekt til en julehilsen til Skotland og er skåret i den die der bare har en glat kant. 

Øverste lag er så den fine Christmas Pudding som julekugle og pyntet med kristtjørn blade og røde bær.
Min hvide creme er uden glimmer, det kradser bare i halsen. 😉 

Og hvad med dig Pia hvad har du fundet på til os i denne måned?

Pia her 😊 Indimellem finder jeg mine akvarelfarver frem og forsøger at dygtiggøre mig en smule mere. 

Jeg er stor fortaler af kvalitet til hobbybrug og det må jeg sige Kuretake Gansai Tambi levererer i fulde drag. Jeg har sættet med 24 farver og har efterfølgende selv tilkøbt diverse ekstra farver. De er så rige på pigment at selv en lille bitte smule holder til en stor omgang. 


Til dette julekort har jeg ganske simpelt malet 3 toppe i forskellige nuancer og givet dem alle en lille guld stjerne på toppen. Efter det har tørret har jeg tilføjet en god gang splat med guld og hvid. 

Et godt råd er at lade det tørre godt og grundigt - gerne minimum et døgn - inden man diecutter sit mesterstykke, så det kan bruges på et kort. Selvfølgelig behøver man ikke diecutte, men jeg kan godt lige det look en stitched diecut kant giver.


Teksten er fra Simple and Basic’s “Merry Christmas” stempelsæt. Dette er stemplet efter akvarellen er blevet 100% tør.

BRAVO - så gjorde vi det igen de damer. 3 fine og forskellige julekort ideer på den 24. i måneden.

Hvad så derude, kan I lide vores kort - glæder os til at læse jeres kommentarer. Har lige tjekket, det er faktisk 9 år siden vi begyndte traditionen med at lave julekort hver måned. Det vil sige at der ligger mere end 300 af vores julekort ideer her inde på bloggen, lige til at hente inspiration fra og så har vi ikke medregnet alle det kort fra jer andre der også bliver vist herinde.