onsdag den 10. februar 2021

Monster kort til børn | Bid for Bid af Designpapir #11 + VIDEO

Årets første Bid for Bid af Designpapir byder på skønne og farverige monsterkort til børn. Disse kort er fantastiske at bruge rester af både designpapir og ensfarvet karton til. Denne gang byder vi også på en How-To-Video til jer. 

Hvis du er ny til Bid for Bid serien her hos Operation Skriv Hjem, så handler det primært om at få brugt noget af det designpapir og karton, som man har haft liggende derhjemme i ekstra lang tid. Måske designpapiret føles svært at få brugt af den ene eller anden årsag og her kan vi hjælpe med Bid for Bid af Designpapir serien :)

Motto'et for "Bid for Bid af Designpapir" serien er:

"Få brugt så meget som muligt og lad designpapiret komme til sin ret".

Sidst i indlægget finder man links til alle forrige afsnit i serien. 



Monsterkort er nemme at lave og behøver ikke kræve den helst store udstyrspakke. Har man en saks og nogle runde punch, så kommer man langt. 

Nogle gange når jeg ramme en periode med kreativ-dødvande, kaster jeg mig over at lave øjne, næser og hår til monsterkort. 


Det er nemlig ikke helt skidt at have noget liggende klar, når man lige får lysten til at lave en bunke monsterkort til børn af sine rester. Eller hvis lysten til at få gjort kål på noget designpapir, som man har haft lidt svært ved at få brugt til sine sædvanlige projekter. Det kan skyldes at mønsteret eller farven ikke lige helt spiller for én. Men så er det oplagt at få brugt til monsterkort!

I videoen kan I se tilblivelsen af et monsterkort fra start til slut. Hvordan øjnene og tænder laves og sågar hvordan jeg laver øjenvipper til monsterpige kort. 


Hvis videolinket i blogposten giver problemer kan man kommer til den ved at klikke HER

Som nævnt tidligere får jeg som regel lavet en bunke monsterkort, når først jeg kommer i gang. Jeg tager fat på mine bøtter med papirrester og fisker brugbare stykker frem. 

Det fantastiske ved monsterkort er, at man ikke behøver at tænke så frygteligt meget over sine farvekombinationer. Faktisk bliver monsterkort mere flotte, jo frækkere farve kombinationer man bruger. 


Designpapir med multifarvet og spraglede mønstre er oplagte til monsterkort. Eller kedeligt designpapir som kan piftes op med hår, næse og øjne i frække farver. 


Når jeg laver monster pigekort sætter jeg ofte en lille diecut sløjfe i håret og tilføjer en rhinsten, halvperle eller knap som pynt. 

Øjnene får tilføjet lidt øjenvipper, som virkelig gør kortet ekstra tøset. 


Nederst på kortet runder jeg hjørnerne af, så kortet får lidt mere ala ansigtsform. 


Til håret bruger jeg forskellige kant dies. En af mine favoritter er en kantdie til at lave græs. Når jeg bruger denne græsdie, får jeg faktisk 2 rækker med hår. Det skyldes at jeg også vælger at bruge den negative del. 

Kortet nedenfor med det gule hår er faktisk den negative del fra græs dien. 


Til hår bruger jeg også en havbølge die eller notesblok kant die. I bund og grund er det kun fantasien som sætter grænser. Det er lige præcis det skønne ved monsterkort - de må nemlig godt være lidt skøre!

Man kan også sagtens bruge sakse, som klipper en pyntekant. Eller man kan selv i frihånd klippe en skørt hakket kant. 


Munden klipper jeg altid i frihånd. Jeg sørger blot for at mundvigene altid kan samles ude i kanterne af kortet. 

Tænderne er ligeledes klippet i hånden ud af en strimmel hvidt karton 


På monster drengekort bruger jeg nogen gange en diecut sløjfe som butterfly. 

Jeg elsker også at lave ekstra skøre øjne på monsterkort til drenge. Øjnene kan jo vendes og drejes som man ønsker. 


Nedenfor finder du links til de tidligere "Bid for Bid af Designpapir" indlæg:


Kreative hilsner,
Pia 

5 kommentarer:

Tina sagde ...

Jeg er helt vild med dem! De er vildt søde og sjove ❤️

Annette / aka sagde ...

Åh ja, monsterkort......Dem havde jeg glemt. Tak for dejlig inspiration til Pia.
De kort er bare så sjove - både at se på og lave.

Heidi sagde ...

Hvor er de skønne OG TAK for fantastisk bid for bid

Tina M. sagde ...

Monster-kort spiller bare bas og er en fantastisk måde at få brugt lidt umuligt papir på.
Mange hilsner fra Tina M

Carolina sagde ...

Super søde og festlige kort som nok skal bringe glæde og et smil på læben 🙂