torsdag den 13. juli 2017

Pia På Banen med Bid for Bid af Designpapir #1

Halløjsa, Pia her. Jeg har gået og brygget på en idé i et stykke tid. Og denne idé er i sin spæde start blevet til denne blogpost. Nu har I fulgt med i min Fif Fusion serie i 1½ år og jeg synes, det var på tide med noget nyt - noget helt nyt!


Så I dag præsenterer jeg "Bid for Bid af Designpapir". Det hele startede med at Charlie for længe siden gav mig en lille stak 12x12 inch designpapir, som OSH havde fået doneret. Noget designpapir som kunne blive til nogle fine OSH kort :)

Jeg blev med det samme mindet om min egen kollektion af 12x12 designpapir, som bare havde samlet støv i laaaang tid. Og hvorfor? Fordi de enten var med for stort mønster til at blive brugt til kort eller fordi de var alt for smukke til at blive klippet itu. Ak og ve, jeg hører også til gruppen, som nogle gange ikke kan nænne at klippe i lækkert fint designpapir. Den sidste begrundelse er rent faktisk lidt for dum, for smukt papir giver jo ingen andre glæde af at være gemt væk i en æske. Og vi laver netop kort for at skabe glæde hos andre!  Meeen så var der jo lige den med størrelsen på mønsteret, hvilket kan være lidt af en nød at knække. Så jeg kastede mig ud i min egen udfordring - at lave nogle mega lækre smukke kort med 12x12 designpapir, som stadig lod mønsteret komme til sin ret.

Dette er derfor (håber jeg) første afsnit af "Bid for Bid af Designpapir". Da jeg optog videoen og tog billeder af alle kortene, havde jeg ikke tænkt min idé helt til dørs. Så bær over med at mine fotos ikke er helt optimale til video brug.


Hele processen startede med, at jeg tog et sæt rammedies og placerede den største af dem på mit 12x12 designpapir. Jeg ønskede at få nogle stykker til kort, hvor designpapirets mønster fik lov til at vise sig fra sin bedste side. Det sidste jeg ønskede var, at ødelægge det lækre look af designpapiret.


Ud af 2 ark af dette designpapir fik jeg skabt nogle flotte og enkle kort, blot ved at tilføje lidt detaljer ved brug af ensfarvet karton, bånd, glittertape og vellum. Jeg fandt også frem til et favorit layout, som jeg brugte igen og igen med små variationer. Dette layout viser jeg processen med i denne video.

***
***

Nedenfor kan I se nogle de forskellige kort, som blev til ved brug af dette 12x12 designpapir.


 Af hæve center af kortet med 3D giver en enkel og elegant detalje til kortet. Her går designpapiret helt ud til kanten af kortbasen. Teksten "hviler" ovenpå detaljen med båndet. At binde en knude på båndet giver dimension og fylde uden at det virker voldsomt.

Dette kort er fra video'en. Her har designpapiret fået en blå ramme, samt at teksten og båndet hviler på en vellum doily.


Her har jeg brugt den anden ramme, som jeg også fik diecuttet i vidoen. For at give et ekstra touch, har jeg brugt bånd til at lave små detaljer på den blå ramme. Disse er hæftet fast med hæfteklammer, hvilket giver en rå kontrast til det elegante designpapir.

Her har jeg tilføjet sølvglittertape, som er med til at fremhæve teksten. Teksten har jeg diecuttet ud af resterne fra designpapiret. Det gælder jo om at få brugt så meget som muligt, ik. Igen har jeg brugt ensfarvet blå karton til at fremhæve designpapirets lækre mønster.

Det samme gælder dette kort. Ved at ændre lidt på brugen af sølvglittertapen og båndet, samt skifte farve på teksten, ender jeg ud med at helt anderledes kort.

Og til slut det mest enkle kort af dem alle. Et stykke cremefarvet bånd, som giver teksten en holdeplads, som fremhæver den. Ensfarvet blå karton til at skabe en ramme og øge fokus på det flotte designpapir.

Dette var mit første bud på "Bid for Bid af Designpapir". Nu må jeg se, hvad jeg kaster mig over til næste gang. Udfordringer er der nok af ;)

Kreative hilsner
Pia



9 kommentarer:

Charlie sagde ...

Hej Pia TAK for et lækkert indlæg med VIDEO und alles. SUPERskønt. Jeg vidste bare du på et eller andet tidspunkt fik knækket nødden med de papirer - og med et flot resultat. Nu kan vi alle kigge på vores 12x12 ark med helt andre øjne. =0)

Lisbet M sagde ...

Dejlig inspiration til at få lavet en masse ud af det flotte papir, hvor der bare sker 'for meget'. Det fungerer så fint, at holde pynten så enkel, at papiret får lov at være det bærende element.

Annette / aka sagde ...

Uha....Jeg husker udmærket det papir. Jeg fik også en stak i sin tid, og var længe om at få det brugt !
Din løsning er jo genial. Og CAS kort når de er flottest.

Kirsten Eriksen sagde ...

Super flot og rigtig mange muligheder for at få brugt et ark med fint mønster. Tak for inspirationen

Bodil Bording Hansen sagde ...

Sikke fine kort du her fik ud af et flot ark papir, super 🤗

Margit sagde ...

Hmmmm... det papir har jeg også liggende....
Men det er da et super fint input du kommer med Pia...
Så må man da bare se at komme i gang =0))
Du er en STJERNE til at lave SMUKKE, SMUKKE kort...
God W-E

Mette sagde ...

Skønt fif og dejlig tut-video (I love it)
Det er afprøvet og jeg skal i gang med nogle flere :-)
https://mette-hyldig.blogspot.dk/2017/07/bid-for-bid-fif-1.html

Sivsko sagde ...

Hvor er det bare en super idé :)

Pia Larsen sagde ...

Annette og Margit, så er det bare om at komme igang med jeres selvsamme designpapir ;) Tænk, hvis vi kan bombardere Charlie med en bunke skønne kort af det samme papir, hi, hi...