torsdag den 3. februar 2022

Pige konfirmationskort af doneret designpapir | Bid for Bid af Designpapir

Pia her...  Wauww - en ekstra lodtrækning i denne måned - så skal I da lige have et ekstra indlæg fra mig også, så der er endnu mere at kommentere på inden lodtrækningen 10.2. kl. 23.59. Hvor spændende er det lige???

Ihh hvor har jeg siddet og klappet i hænderne af begejstring over noget af det donerede designpapir, samt det faktum at jeg fik mulighed for at nuppe det med hjem. Designpapiret, som jeg har brugt til dagens tøsede konfirmationskort, er netop noget af det. Mega lækre guld folie tryk detaljer på noget af det og der var vist næsten over halvdelen af 6x6 blokken tilbage. 

Sidst fik I mulighed for at stille spørgsmål og som lovet svarer jeg på dem. Både spørgsmål og svar kan I læse sidst i dette blogindlæg. 

Jeg er på Hobbybodens kreative team, hvorfor der kan forekomme brug af materialer købt hos Hobbyboden, samt mærket Gittes Eget Design. Jeg vil dog til en hver tid opmuntre jer til at bruge af scrapsager, som I allerede har derhjemme og som kan bruges i stedet for de produkter, jeg har brugt.  

Første kort er faktisk skabt af rester fra 2 andre kort. Designpapiret er fra en 6x6 blok, hvorfor jeg til et standard A6 kort kun skal bruge ca. 2/3 af et ark. Den sidste strimmel forsøger jeg ofte at udnytte på bedste vis. Her har jeg så udnyttet 2 rest strimler fra 2 ens designpapir ark til baggrunden. 

Korset er Rayher "Elegant Cross" og teksten er Dixi Craft "Konfirmation" m. skygge. 

Her ser I størstedelen af designpapir arket. Jeg har holdt det meget simpelt på dette kort. Ud over korset og teksten har jeg tilføjet en lille kvist fra Pink Fresh Studio "Curvy Leaves". 

Her ser i næsten den samme konstellation af layout for kortet, dog har designpapiret fået en matte. Personligt synes jeg denne ekstra detalje giver kortet rigtig meget mere lækkerhed. 

Alle mine kors er skabt af 3 lag karton, men kun det øverste lag karton er af farvet karton. 1. og 2. lag er blot af hvidt karton. De ekstra lag giver korset mere dybde uden at det bliver for voldsomt i forhold til at kortet skal bruges af Operation Skriv Hjem. 

Pynt på OSH kort bør ikke være for tykt. Særligt store halvperler kan være en tand på voldsomme i højde, hvor der er risiko for at kuverten ikke kan klare presset og revner. Vores erfaring er, at enamel dots og rhinsten ofte er lidt lavere i højden. 
Man må godt bruge almindelige halvperler på OSH kort. Det er blot de helt store halvperler, som næsten er en halv centimeter høje, vi ikke er så glade for. 

Endnu et enkelt kort med matte til designpapiret. Dette designpapir var der også 2 ark af, hvorfor det blev muligt for mig at lave kortet nedenfor. 

Her har jeg brugt den ene rest-strimmel i midten, mens jeg har halveret den anden rest-strimmel og brugt den ude i siderne. For at "samle" strimlerne på kortet har jeg brugt guldstrimler. 

Disse strimler har jeg lavet ved at bruge The Stamp Market "1/8inch Quick Strips" die. Man kan selvfølgelig også bare selv skære dem på din guillotine skæremaskine. 

Nogle ark var mest velegnede til kvadratiske kort, som f.eks. dette her. 
Her har jeg brugt Simple and Basic "Konfirmation" die, sammen med Simon Says Stamp "Churches". 

Jeg har altid en papkasse stående på gulvet ved min scrapplads. Det er min OSH-kasse. Her kommer alle kort i efterhånden som de er helt pakkeklar. Når Charlie og jeg har aftalt pakkedag, slæber jeg min kasse med mig. Så slipper Charlie for at skulle have dem på lager i mellemtiden. 
Julekort holder jeg dog hjemme indtil vi efter sommer skal sende dem afsted. 


Sidst spurgte jeg om I havde nogle spørgsmål og som lovet vil jeg svare på dem denne gang. 

Lone stillede dette spørgsmål: 

"Jeg har et tillægsspørgsmål omkring de tekster, du laver på forhånd. Det ser på billedet ud til, at du har skåret dem ud som bannere i forvejen, før du stempler - men at du ikke bruger magneter til at holde. Er det så den grønne tape, du bruger til dem? Det gør det vel sværere at gemme dem til senere?"

Ja, jeg skærer typisk altid mine bannere ud før jeg stempler. Det er der en ganske simpel forklaring på. Når jeg sidder og laver OSH kort - og gerne vil udnytte materialerne til fulde - sørger jeg som regel for at udnytte pladsen på kartonet bedst muligt. Hvis jeg kan klemme en banner die ind eller en oval die ind, så gør jeg det på hvidt/creme karton. Det betyder, at jeg får mig en god stak banner og ovaler klar til tekst. 

Jeg bruger ikke den grønne Repositionable Tape Runner til at holde fast på mine diecuts under stempling. Jeg sørger for at skære en karton-skabelon, som mit banner eller oval diecut passer ned i. Skabelonen kan jeg bruge igen og igen. 

For at fastholde det som skal stemples, har jeg 2 metoder. Den mest simple er, at jeg sætter et stykke Heffy Doodle blå post-it tape bag på min skabelon henover "hullet". Denne metode er vist på billedet ovenfor. Den anden metode er, at jeg bruger en Sizzix Sticky Grid Sheet i min Misti. Sidstnævnte metode er også fantastisk, når man bruger de nye hotte koordinerende stempler og layered Stencils. 


AKA og Bertram stillede begge dette spørgsmål: 

Kan den brune tape holde - også nede i varmen ? Jeg mikser tit brun tape og lim. Noget med at bruge både livrem og seler LOL.

Hos OSH skelner vi ikke mellem den brune tape og den hvide tape. Farven på backing af tapen er efter vores mening ikke relevant. Det er der til gengæld andre faktorer, som er. 

Kvalitet er en væsentlig faktor. Det er vores påstand, at kvalitet holder bedre end billige produkter. Det er vores anbefaling, at man køber sit dobbeltklæbende tape hos en scrapbutik/forhandler og ikke steder, hvor man kan få det til en billig pris. Dobbeltklæbende tape fra Tape Rollers vil vi heller ikke anbefale at bruge til OSH kort. Her oplever vi desværre, at denne type tape ikke er velegnet til temperaturskifte og hurtigere mister sin klæbeevne. 

Når man bruger dobbeltklæbende tape, er der mange som ikke ved, at klæbeevnen optimeres ved at efter-presse tapen. Det kan man gøre ved at køre sin bonefolder henover det dobbeltklæbende tape, før man fjerne backing strimlen. Når man har "samlet" delene, giver man atter et pres med sin bonefolder. Hermed hjælper man den dobbeltklæbende tape med at optimere sin klæbeevne, hvilket gør en forskel i forhold til varmepåvirkning. 

En anden faktor, som vi også gerne vil nævne er alderen på den brugte dobbeltklæbende tape. Jo ældre (og jo billigere) tapen er, jo dårligere vil den holde. Både ubrugt og brugt. Forstå mig ret, hvis et doneret kort allerede har været på "lager" hjemme hos én selv i en længere periode (måske år), og efterfølgende bliver doneret til OSH, kan der være risiko for at kortet ved vores kontrol gennemgang slet og ret falder fra hinanden. I så fald havner kortet på vores skadestue og bliver "lappet" sammen igen.

Hvis I har det bedst med at kombinere dobbeltklæbende tape og flydende lim, så gør endelig det. Blot husk, at der skal ikke så meget flydende lim til for at det hæfter godt sammen -  særligt ved diecut tekster. Til at lime små delikate dele og tekster kan jeg kun anbefale at bruge en Precision Tip Glue Applicator Bottle. Sådan en flaske gør det væsentligt nemmere at styre lim flow og mængde, for selvom en lim bliver gennemsigtig når den er tør, betyder det desværre ikke at den bliver usynlig, hvis den stikker udenfor.

Sidst men ikke mindst ved jeg fra Charlie, at lim faktisk også kan reagere på temperaturforskelle. Det oplever vi f.eks., når vi her om vinteren modtager pakker. Kort hvor store flader har fået flydende lim og ved brug af matte måske to lag lim, ligger ikke fladt på et bord, når vi pakker kassen ud. De buer faktisk svagt på midten og virker ret stive. Måske fordi der er brugt gavmilde mængder af flydende lim. Det sker ikke ved brug af dobbeltklæbende god tape. Det kan ses på de kort, vi hver især har gemt gennem flere år, som stadig holder fint, fordi de er lavet med dobbeltklæbende, syrefri tape.

Link til forrige indlæg med doneret designpapir: 

Kreative hilsner,

Pia 

Instagram: @pia_k_larsen
Pinterest: Pia Krogh Larsen


11 kommentarer:

Annette / aka sagde ...

Super flotte kort Pia viser i dag, og papiret er da bare så smukt.
Tak for svaret og øvrige oplysninger. Jeg blev da lidt klogere på tingene.
God da til jer.

Lone Thyme Ørnstrup sagde ...

Du er fantastisk dygtig til at trylle og få "ingenting" til at ligne en million.
Tusind tak for dine svar - både mit omkring de tekst bannere, men også omkring tape og lim.

Anne Christensen, Hadsten sagde ...

Sikke nogle lækre kort 😍 flotte farver og karton. Ja Gittes egne design fra HobbyBoden dies og stempler er gode, jeg kan godt lide hendes danske tekster 😍

Spørgsmål til Pia: de ovale dies du bruger hvilket mærke er det? De ovale jeg har er meget smalle, så der er ikke meget plads til tekst.

MosteH sagde ...

Magisk tryllerier. Så flot papir, der er doneret, som du får mest mulig ud af. De er SÅ smukke. Tak for svarene.

Jean sagde ...

Super god gennemgang tak 😊

Bertram sagde ...

Tusind tak for svar på vores spørgsmål. Jeg er blevet klogere og det er jo aldrig nogen skade til. Smukke kort du har fremtryllet af det donerede papir.

Mette Nysted sagde ...

Vildt godt indlæg. Tak for informationen om holdbarheden, kvaliteten og forskellen på tape og lim. Og ikke mindst om din monster smarte metode til at fastholde diecuts til tekststempling. Perfekt placering af tekststempler på ovale diecuts er liiidt udfordrende for mig, for hvornår ovalen lige i vatter 😄 så mange tak for at dele den metode.
Nå ja og for informationen om pynt.
Kortene er super smukke 😍 og jeg er enig med Lone, du kan få "ingenting" til at ligne en million 👏🏻

Susanne sagde ...

Tak for info. Og inspiration
mega flotte kort.

Soffie Bonde sagde ...

Elsker at I har en "skadestue" til de kort som trænger! I er altså fantastiske! Og super lækre kort Pia, du kan virkelig noget med mønsterpapir!

Annette Andersen sagde ...

Virkelige fine kort

Tina-Smedegaard sagde ...

Yndige kort!