lørdag den 15. januar 2022

Smart i en fart af doneret designpapir og et lille kig bag kulissen hos Pia | Bid for Bid af Designpapir

 Det var ærligt talt en udfordring at få plads til det donerede materiale, som jeg fik med mig hjem fra Charlie. Det krævede noget af en oprydning og omrokering hjemme ved min hobbyplads. Tror min mand havde lidt svært ved at dele min begejstring over de mængder af doneret designpapir og karton, som pludselig dukkede op hjemme hos os. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at min idé om efterlysning af designpapir ville afføde de mængder. I skal ikke være i tvivl om, at vi alle (måske ikke lige min mand) er dybt taknemmelige. Her vil jeg også give jer små sneaks med kig bag kulissen hjemme hos mig, når der bliver fremstillet OSH kort.  


Her kan I se ca. 80% af den mængde, som har fået lov til at komme med mig hjem. To rum i min skoreol er stort set blevet fyldt helt op af 12"x12" designpapir og karton. Derudover har jeg en god stak 6"x6" blokke og diverse A5 karton, som stadig lever et omflakket liv i hobbyrummet. 


Efter ønske fra vores faste læser Lone kommer her et billede af min skoreol (kom oprindeligt til at kalde det for skohylder). Så jeg har lige været hurtig på tangenterne og tilføjet et ekstra billede. 


I dag handler det om hurtige og meget enkle kort. Hvis jeg skal få kål på min store stak af designpapir, må der tys til super hurtige layouts. Derfor er det rart med smart-i-en-fart kort. Det kan f.eks. være at et styk 12"x12" designpapir og et styk 12"x12" karton bliver til 6 ens A6 kort i enkelt layout ala disse. 

Her er teksten stemplet direkte på designpapiret. 


På kortene ovenfor har jeg leget lidt med at bruge 2 forskellige farver til matten. Selve farvevalget kan faktisk gøre en kæmpe forskel på kortets endelige udtryk. Personligt er jeg mest begejstret for kortet med den sarte grønne matte. 


Ovale STAX die sæt er fantasiske at have i sit scrap stash. Her har jeg kombineret 2 forskellige ovale sæt fra My Favorite Things. Farvesammensætningen på disse kort er helt fantastiske efter min mening. Jeg er vild med hvorledes den sarte rosa matte får de dybe farver til at træde frem. 


Her har vi noget designpapir, hvor der sker rigtig meget i mønsteret. Sådanne kan være svære at arbejde med, men ved at holde mit layout super enkelt får jeg lidt mere ro på sagerne. Fordi mønsteret er så travlt, har jeg valgt kun at tilføje en enkelt tekst banner. Og her kommer et lille tip til jer...


Jeg laver ofte en god bunke standard tekster klar til Operation Skriv Hjem tekster. De er nemlig rigtig gode at have ved hånden, når der skal produceres kort af doneret materiale. 
Her har jeg selv lavet min egen tekst ved at bruge et alfabet stempel. Dette er Lawn Fawns Harold's ABC. 
Og nu kommer tippet....


I den forbindelse fandt jeg ud af, at NHH Designs mellemste "Basis Banner" die faktisk passer sammen med en af Gittes Eget Designs "Mini Banners". 
De kan kombineres så fint sammen, så man får en matte til sin banner. 


Nedenfor et billede af en af mine OSH produktioner, som er ved at gøres klar til at få mærkater på og kuvert vedlagt. 
OSH kort skal ikke puttes i cellofan poser, da det vil skabe unødigt skrald ude hos soldaterne. Til gengæld er det en kæmpe hjælp, når der medfølger en standard kuvert. 

Jeg laver stort set kun A6 kort med mindre designpapiret kun egner sig til kvadratisk kort. Når vi pakker OSH kortene til udsendelse, er det også væsentligt nemmere at pakke A6 kort end de mere irregulære størrelser. 


Jeg får virkelig, som i virkelig, brugt en del dobbeltklæbende taperuller til OSH kort. En dag kunne jeg ikke lade være med at nuppe et billede af min restaffaldskurv, som indeholdt en god bunke OSH-spaghetti. 

Min favorit er 6mm, men jeg bruger også lidt 3mm. 

Det var alt for denne gang. 

Nu våger jeg mig måske ud på dybt vand. Lad mig vide, hvis der er noget I gerne vil se "bag kulissen". Eller hvis I har et eller andet nysgerrigt spørgsmål. I så fald vil jeg forsøge at svare/vise på bedste formåen i næste "Bid for Bid af Designpapir".  

God weekend :)

Pia 

Instagram: @pia_k_larsen
Pinterest: Pia Krogh Larsen


12 kommentarer:

Lone Thyme Ørnstrup sagde ...

Som altid de lækreste, enkle kort ogjeg nyder den store inspirationskilde, OSH og særligt Pia er 😊
Jeg er nysgerrig på at se din skohylde med karton fra en anden vinkel. Kan ikke lige helt se den for mig 🤔

Pia Larsen sagde ...

Af hjertet tak Lone for dine søde ord :)
Jeg har været hurtig og tilføjet et ekstra billede af min skoreol og rettet teksten så der ikke står skohylder ;)

Annette / aka sagde ...

Smukke kort fra Pia. Flot at få det stormønstrede papir til at se roligt ud.
Tak for inspirationen.
Hvis jeg skulle have et spørgsmål, så må det være: Kan den brune tape holde - også nede i varmen ?
Jeg mikser tit brun tape og lim. Noget med at bruge både livrem og seler LOL.

Ea Christiansen sagde ...

Dejligt at se med bag kulissen og tak for de fine fif 😊👍

Line Lynggaard sagde ...

Dejligt med et kig bag kulissen. Håber snart jeg kan få afleveret en stak kort til OSH igen 🥰

MosteH sagde ...

Tak for indlæg. Dejligt at papiret bliver brugt til noget fornuftigt.

Bodil Bording Hansen sagde ...

ja det er utroligt hvad sådan et lille pip kan afstedkomme, rigtig god arbejdslyst, med at designe nogle fine kort til de udsende.
hilsen her fra :0)

Anne Christensen, Hadsten sagde ...

Hold nu op det er super smart med sådan en skoreol til at opbevare papir og karton, der ligger det godt beskyttet mod lys. Skønt med sådan nogle indretnings fif 🥰

Bertram sagde ...

Dejlig inspiration til papiret med travle mønstre. De kan være en udfordring selv om de er så smukke 😊 Enig med Anette i hendes som. i fht om tapen kan holde til varmen? Selv bruger jeg primært flydende lim for en sikkerheds skyld.
Kan du have 12x12 papir i din skoreol?

Lone Thyme Ørnstrup sagde ...

Jeg har et tillægsspørgsmål omkring de tekster, du laver på forhånd. Det ser på billedet ud til, at du har skåret dem ud som bannere i forvejen, før du stempler - men at du ikke bruger magneter til at holde. Er det så den grønne tape, du bruger til dem? Det gør det vel sværere at gemme dem til senere?

Charlie sagde ...

Lækkert indlæg Pia og jeps min mand mener vores mænd burde have en "HJÆLP min hustru er med i OSH klub" ;o). Og jeg har jo endda det største lager herhjemme endnu til næste gang vi deler igen. Men skønt vi har masser at vælge imellem i øjeblikket.

Jean sagde ...

Hvor hyggeligt at få lov at se med bagved, det gir noget andet end kun kortene pænt opsat..
Jeg har også haft noget af mit karton i skoreoler igennem mange år, det fungere rigtig godt hvis man ikke får for meget karton ups hihi..