lørdag den 24. oktober 2020

Julekort #10 hos OSH

Efteråret har for alvor sænket sig over lille Danmark og denne weekend skifter vi til vintertid. Dagen er startet med typisk regnfyldt efterårsvejr. Heldigvis kan vi byde på dejlig varme og hygge i form af julekort inspiration. Det kan jo næsten ikke blive bedre, hvis I spørger os. Hvad er bedre end at modtage en blid strøm af visuel glæde i farver, (ikke-dryssende) glitter og julemotiver. Fat en kop varm kaffe eller te og nyd dagens indlæg hos OSH. 

I oktobers julekortindlæg er det Jean Rasmussen, der er vores gæstedesigner.

Hej Jean....

Og Jean skriver dette:

Tak fordi jeg fik mulighed for at være julekort gæstedesigner denne måned 😊.

Jeg har lavet lidt af alt muligt indenfor scrapbooking over 10 år, men særligt simple kort er jeg vild med at lave og vender tilbage til dem igen og igen...

Derfor er det også det, som jeg i dag vil vise jer et meget enkelt, men hyggeligt eksempel på... her et foto af mit valg af materialer:

Kortet er lavet med en baggrund hvor jeg har lavet min egen stencil/skabelon med en cirkel die ved at skære en cirkel i et stykke karton der er lidt større end kortbasen og derefter har jeg sværtet med 2 farver Distress Oxide og ladet det tørre godt.

Bagefter har jeg lave sne effekt med Distress Spray Stain, her tager jeg spraytoppen af, lader det meste farve dryppe ned i flasken og banker så på røret for at lave prikkerne..

Det gør jeg mens min stencil stadig beskytter kortbasen, så det kun rammer indenfor den cirkel, jeg har sværtet.

Nissen er et stempel fra Threescoops som jeg har stemplet på Neenah papir og farvelagt med Copic tusser som jeg er meget glad for at bruge og derefter klippet ud. Jeg klipper oftest i hånden, da jeg synes det er hyggeligt, men skal der laves rigtig mange ens, så sætter jeg min Scancut maskine igang med at skære dem 😊

 Teksten "Julepost" er en die fra Threescoops, som jeg har skåret nogle stykker af i alm hvidt karton og derefter en i farvet karton og så limet dem sammen, det gir en god højde, så kortet ikke er helt fladt at se på.

Jeg håber I kan blive inspireret af dette simple julekort, som jo også nemt kan bruges som idé til feks Valentineskort, fødselsdagskort mm.


Tusind tak for det fine julekort til dig Jean og hyggeligt du ville lege med her i oktober måned.

Lad os så se hvad Pia har til os her i oktober?

Jeg har en lille svaghed for baggrundsdies og har fået købt mig en ny for nyligt. Mønsteret synes jeg godt kan afspejle snefnug, selvom denne die ikke er lavet til julebrug. Men det er altid skønt, når man kan bruge sine materialer i større grad end tiltænkt. 


Baggrundsdien er fra Altenew og hedder "Dodec".

Jeg har noget vidunderligt tykt og glitrende gavepapir i champagne fra mit arbejde. Gavepapiret var bare perfekt at bruge bagved Dodec diecuttet. 

Det bedste af det hele er, at glitteret slet ikke drysser! Det gør at gavepapiret er rigtig godt til OSH kort. Vi skal jo passe ekstra meget på løse glitterkorn, derfor bliver jeg altid enormt begejstret, når jeg finder noget glitter-drys-frit-papir/karton. 


Teksten er en die fra amerikanske Simon Says Stamp. Den hedder "Happy Christmas". For at teksten ikke skal forsvinde helt i glitterhavet, har jeg givet det en oval baggrund i vellum. Vellumet giver mere ro over kortet. 

Pssst, vidste I at det er pokkers svært at opstøve kvadratiske 14x14 kuverter til fornuftigt pris eller storkøb! Vi står desværre nogle gange og mangler kuverter til de donerede håndlavede kort. Så hvis du eller nogen du kender ligger inde med kvadratiske hvide eller creme kuverter i f.eks. 14x14, kan OSH rigtig godt bruge dem - og det gælder også for helt alm. A6 kuverter i hvid eller creme.  

Nok om kuverter for denne gang for det er jo altid spændende at se, hvad Charlie har syslet med. 

Jamen jeg har på opfordring fra Fifty fundet et af mine lidt ældre stempler frem, Lili of the Valley gør nu om dage mest i digistempler - men mit er fra dengang de lavede "rigtige stempler". Motivet er overraskende nok, når det er Fifty der har bestemt det: "James the bear". Han er på vej med selveste JULESTJERNEN og det er jo en vigtig opgave.

Først et foto af materialerne:

LOTV stempel James the bear, Simple og basic clear stamp, Gittes eget design svalehale die, MFT die med lille sløjfe og Copic penne i udvalgte farver.

Udover de viste materialer er der brugt dobbeltklæbende tape og kartonrester i julefarver - for JEPS - jeg kunne ikke dy mig for at lave et par kort med Pias skønne ide med kartonstrimler og det er så lækkert at føle man ikke fodrer sin papirkurv, men får noget ekstra ud at sine rester, som ser SÅ lækkert ud. For ikke at være en 100% efteraber har jeg lavet mit kort som et landscape kort. Jeg var faktisk mit store julepapirlager igennem, inden jeg besluttede mig for at den stribede baggrund var den helt rigtige til dette kort.


Selv Fifty er meget tilfreds og hvem kan så ønske sig mere?? PS fraråd mig lige en anden gang at fussycutte bamser med stritpels, men det lykkedes da meget godt, ikke? Stjernen er klippet i guldglimmerkarton af den artige slags og jeg har så skåret plads ved hans hænder og skubbet den på plads.

Og HURRA - nu har vi fået styr på Mr. Linky så du er igen SÅ velkommen til at linke til et julekort du gerne vil vise os andre. Det gør du lige herunder.  ;0) 











6 kommentarer:

Tina sagde ...

De er alle så fine! Selv er jeg både fan af Distress, glitter og LOTV 😊

Tina-Smedegaard sagde ...

Flotte kort alle 3.

Ruth Tingleff sagde ...

Så fine julekort. Jeg har i øvrigt nogle 14x14 kuverter som jeg gerne vil donere.

SAF57 sagde ...

Lækre kort, - som altid, Jean.

Charlie - jeg sender dig en mail om diverse kuverter jeg har (der er bl.a. omkring 30+ i 14x14 cm.)

/Sally Ann

Pia Larsen sagde ...

Det ville være fantastisk Ruth ❤️ De vil gøre stor glæde 😊

Pia Larsen sagde ...

Fantastisk Sally Ann ❤️ Det vil Charlie og Fifty blive glade for 😊