lørdag den 21. maj 2022

En regnbue af hjerter - masser af hjerter - masser af lovekort

 Denne blogpost har været lang tid om at blive klaret. Dette til trods for at I var mange som den 18 marts på Facebook ønskede at få fremvist de 34 Lovekort. For nogle vil disse kort måske ikke være vildt nye i inspiration, da jeg jævnligt laver denne type lovekort med hjerter. 

Når jeg sidder og er kreativ derhjemme, gør jeg altid mit bedste for at udnytte papir og karton bedst muligt. Under die cutting med Big Shotten kan jeg jo ligeså godt udnytte ubrugte felter i mit karton og snige nogle hjerte dies med. Det er jo win-win! Jeg skal alligevel køre med Big Shotten og jeg får optimalt udnyttet karton/papir. Resultatet er et hav af hjerter i alle mulige farver og størrelser, som jeg gemmer i en bøtte. Fra tid til anden bliver bøtten tømt og et regnbue hav af hjerter opstår. 

Det er et hyggeligt pusle arbejde at skulle udvælge og matche forskellige hjerter. Der er frit spil for ens kreative hjerne og der leges med farver og designs. Hjerterne får lov til at bestemme, hvorledes de forskellige kort ender ud. Der er dog ingen tvivl om, at jeg gør mit bedste for at få brugt en god mængde hjerter på hvert kort. Ellers får jeg jo aldrig "tømt" lageret ud. 

Denne gang er en hel del af kortene lavet med sort og hvid stribet designpapir fra Design5. Annette Madsen-Larsen havde doneret en stak af papiret til OSH. Det stribede designpapir var i 6"x6" størrelse. Jeg kunne derfor få et helt stykke til A6 kort (som blev halveret på tværs), samt en rest stribe. 


Her har jeg brugt en rest stribe af det sort/hvide designpapir. Regnbuen af hjerter er jeg selv helt vild med. Hver hjerte-sektion består af 6-lag hjerter. 


Dette kort er faktisk det eneste ud af de 34 kort, som har en tekst. Umiddelbart er dette kort utroligt enkelt og derfor tiggede det nærmest om en tekst. 


Billedet ovenfor at taget ligesom jeg begyndte. Alle de hjerter!

Jeg er nødt til at sprede alle hjerterne ud - eller i hvert fald alle de større hjerter - for at få et overblik over farver og størrelser. På billedet kan I se en bøtte foroven min grå måtte, hvor der stadig er masser er bittesmå hjerter i. Dem orkede jeg ærlig talt ikke at fordele ud. 


Som I kan se er det ikke kun karton som bliver udnyttet til hjerter. 

Det sort/hvide designpapir har jeg først skåret med en rektangel die for at få det pæne stitched kanter. Derefter har jeg halveret rektangel stykket på tværs. Hermed får jeg to stykker, som kan blive til 2 kort. 


Her ser i en lidt anden design variant, hvor jeg har brugt en bred strimmel af restepapir som bælte/anker for hjerterne. Her er det lykkedes mig med 7-lag hjerter. 


Her er vi tilbage til brugen af reste strimlen af det sort/hvide designpapir. Samt et par andre strimmel rester. 


Det her design er nok én af mine klassikere for brug af hjerter. Det er enkelt og simpelt og giver mulighed for at få brugt en hel del hjerter. 



Dette gule kort er lidt mere funky i udseende på grund af det aflange hjerte i midten. 


Her er igen min klassiker i en lidt anden variant. Er faktisk begejstret for mit valg at tilføje det lille glitterkarton guldhjerte. 


Igen et kort med hjerte af designpapir. Her er jeg ved at løbe tør af tyrkis farvede hjerter i lidt større størrelse. Derfor måtte kortet nøjes med 2 mindre hjerter i hver side. 


Her kan I se et eksempel på min udnyttelse af papiret, når jeg skal diecutte noget. Jeg skulle bruge det store HI diecut og vælger at fylde resten ud med hjerter og mindre tekst dies. 


Hvis I går tilbage og kigger på det første billede af mit hjertehav, vil I bemærke at der også er nogle små firkantede stykker blandt hjerterne. Jeg fandt ud af, at de fungerede virkelig godt designmæssigt til kort med den sort/hvide rest strimmel. Da jeg løb tør for de firkantede stykker, valgte jeg at lave nogle hurtige cirkler ved brug af cirkel punches. 

Jeg må bare sige, at jeg er yderst tilfreds med det endelige design med brug af cirklerne. Samtidig fik jeg udnyttet nogle andre rester af karton. 


Igen et eksempel på at forankre hjertet ved brug af et designpapirbælte. De 2 karton strimler er med til at pifte "bæltet" op. 


Læg lige mærke til at der er blevet gjort et indhug i antal af hjerter på billedet ovenfor. Dermed er mine muligheder for at matche hjerter også blevet lidt mere udfordrende. 

Det lilla hjerter viser hvordan min arbejdsproces er. Ved at lægge dem op således, kan jeg bytte ud og ændre som jeg lyster, indtil jeg er tilfreds med kombinationerne. 


Vi slutter af i en lilla ende af regnbuen. Igen ser I et eksempel på én af mine favorit klassikere. 

Nedenfor endnu et kort hvor der er blevet udnyttet nogle strimmelrester. Det er SÅ skønt, når man virkelig får udnyttet rester og strimler i massevis til en masse fine kort. 


Jeg orkede ikke at tage billeder af alle 34 kort. I stedet må I nøjes med dette gruppebillede :)


Ønsker I mere inspiration findes det i højre side af bloggen (hvis I er på via browser) under "Etiketter". Her kan I blandt andet under "Bid for Bid" og "Pia På Banen" finde masser af OSH inspiration fra mig af. 

Fortsat god lørdag.

Pia 

Instagram: @pia_k_larsen
Pinterest: Pia Krogh Larsen


11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er det en fin måde at bruge ensfarvede rester

Jean sagde ...

Virkelig et godt og brugbart blogopslag, tusind tak 😘

Bertram sagde ...

Virkelig smukke kort i skønne farver. Elsker inspiration til at få brugt de små rester.

Lone Thyme Ørnstrup sagde ...

Sikke en masse skønne kort ❤
Mit favorit-kort er det med teksten. Jeg er vild med regnbuens farver og enkeltheden i hjerterne, men det bedste billede er det fra udstandsningen. Jeg er så glad for det, når du viser billeder "fra din arbejdsgang" / "bagerst i teknikrummet". DER lærer jeg virkelig de mange gode fif. Tusind tak for de delinger, du laver derfra 🙏

Anonym sagde ...

Lone, af hjertet tak ❤️

Anonym sagde ...

Og jeg er så åbenbart Anonym i dag 🤷🏼‍♀️😂 Kh Pia

Kirsten Eriksen sagde ...

Den ide med at fylde papiret ud med hjertedies, når man bruger Big shotten, vil jeg bestemt gøre brug af. Tak for inspirationen.

Mette Nysted sagde ...

Sikke mange fine kort og hjerter ❤️🧡💛💚💙💜 Det er et super godt tip, med at udnytte pladsen på pladen med det samme, i stedet for at gemme papiret og så stanse dem ud senere 👏🏻

Sivsko sagde ...

Hvor er det bare en god ide og super flotte kort

Conni winther sagde ...

Mega flotte, tak for god inspiration🙂🌿🌷

Anne Christensen, Hadsten sagde ...

Sikke nogle skønne farver, man går heller aldrig galt i byen med hjerter. Så enkle, dog meget smukke kort 💜❤️💜